20101017

with great power comes great responsibilities

Photobucket

Salam
aku nak ucapkan terima kasih banyak2 yg tak terhingga kepada anda2
yang sudi ucapkan "selamat hari jadi/happy birthday/etc..."

yes its my birthday today
and im 19 years old now
alhamdulillah i've been given chances by Him to live this life till this far
thanks a lot guys - and i really2 appreciate that

tahun ni rasa lain sket
smlm sorg kenalan aku baru je pergi mengadap illahi
(mcm apa yg dicatat kat pos sblm ni)
al-fatihah buat arwah Taufiq Shariff

dan perkara tu bermain-main dlm fikiran aku smpai sekarang
kita tak tahu bila Dia nak tarik nyawa kita
bila Dia nak ambil kita balik
dengan cara mcm mana
eksiden ngeri ke? sakit ke? kena buat org ke? atau lebih mudah waktu dalam tidur?

anything possible
and only God knows

dan aku pun sedar
insaf yang dengan meningkatnya umur aku ni
bermakna makin dekat aku dengan mati

19 tahun???? itu kiraan masihi
aku penah dgr ceramah dlm al-kuliyyah
ustaz tu ckp semua perkara tentang hayat kita; bila hidup bila mati kita
dah tertulis di luh mahfuz
kalau dh tertulis yg seseorg tu hidup smpai usia 30 tahun
tepat masa dan ketikanya padam la dia
dan kiraan tu mengikut kiraan hijrah (muharram,safar...)
bukan kiraan masihi (januari,februari,....)
dan kalau kita kira2 balik kalendar hijrah mmg lagi cepat dari kalendar masihi

so what's my point now is
umur aku skang bukan la 19 punn
kalau ikut hijrah aku rase dh 20 lebih dh..dah tua dh pun
dan sedar atau pun x sedar masa kita dah makin tiba

step by step

En Taufiq pergi mengejut sangat2
mcm sekelip mata je
tak sempat aku nak tgk beliau kahwin
aku igt lagi waktu raya lepas aku smpt wish beliau selamat hari raya
tapi satu yg aku pelik tahun ni arwah xde gmbar2 utk raya (dulu2 ade je)
dan beberapa minggu sblm beliau pergi ada satu pos (yg dh xde skang) kat blog beliau
cerita psl beliau selalu kena migrain waktu raya aritu so beliau pun xde mood nk amek gmbar
mlm kelmarin beliau didiagnos kena barah otak yg dh smpai tahap kritikal
dan x lama kemudian....beliau dah tiada

And for your information i've never meet him live actually. never
terkejut ke???
hanya dgn beberapa perbualan ringkas di fb & ym
aku knal arwah
tnya mcm2 psl benda yg aku tatau dlm fotografi
dan smpat bagi mcm2 tips utk hidup dan satu lagi ofkos la fotografi =)
dan dari situ aku tau sgt dah
yang arwah seorg yang hebat dan aku sejujurnya selalu bermimpi nak jadi mcm beliau

for me he is such a great person, a great photographer; a legend
and now, i'm losing one of my biggest inspiration in life =(

dan bercakap pasal kematian
aku nak quote satu pos dari satu blog feveret aku - lidah
iaitu psl mati jugak

"if i die tomorrow.
saya harap ramai akan datang majlis pengebumian saya.
saya berdoa agar saya sempat dan diterima taubat saya,
saya harap kawan saya sanggup tinggalkan kerja untuk solatkan jenazah saya.
saya harap orang akan sayang saya dan maafkan silap saya.
saya mohon sangat hutang saya dihalalkan. saya harap dapat jumpa orang yang saya sayang
sebelum saya pergi.

kita tak tahu. harini saya sihat , setengah jam lagi saya sakit,
kita tak tahu, sekarang kita bergelak ketawa, mungkin petang nanti kita nangis,
saya pon tak tahu, sekarang kita bersama,
beberapa jam atau esok lusa saya pergi selamanya. "


hanya utk renungan semata-mata
aku rasa inilah pos paling pnjang pernah aku tulis
dan aku pernah ckp yang aku tak terer sgt nak menulis
wateva

Selamat mendekati mati
nazmi shaarani.17102010

3 comments:

maisarah mansor said...

pandainya menulis, sadissnya sob..sob..sob. Ingat...ingat...ingat mati
ingatlah waktu kau sulit
ingat..ingat...ingat
hidup satu kali
berapa dosa kau buat
berapa kali maksiat
cepat ucapkan ataqfilrullah halazim

Unknown said...

Thank u so much 4 this entry. Allah lebih sayangkan dia dari kita. Arwah memang seorang yg x kedekut ilmu. Manafaatkan apa yg dia dah kongsi tu, biar jadi bekalan dia di sana. Sedekahkan Al-Fatihah ye. Thanks

nazmi shaarani said...

insyallah kak sheda.
semua yg jadi pasti ade hikmah kan